Τετάρτη, 21 Ιουλίου 2010

Μπαχαρικά: Τα Πολύτιμα Αντιοξειδωτικά της Μαγειρικής!

Μήπως φοβάστε την χρήση μπαχαρικών στην μαγειρική σας;
Δε θα 'πρεπε...


Ο J. Scott Smith, καθηγητής χημείας τροφίμων στο κρατικό πανεπιστήμιο του Κάνσας,  έκανε έρευνες και δοκίμασε διάφορους τρόπους για την μειώση των ακρυλαμίδιων (HCAs). Τα ακρυλαμίδια είναι οι καρκινογόνες ενώσεις που παράγονται κατα την διάρκεια  μαγείρεματος  του κρέατος.  Με την κατανάλωση ακρυλαμίδιων αυξάνονται οι κίνδυνοι για καρκίνο του πρωκτού, του στομάχου, των πνευμόνων, του παγκρέατος, του μαστού και του προστάτη.

Ο Smith, σε έρευνα που υποστηρίζεται από πολυεθνικό  οργανισμό ασφάλειας των τροφίμων, διαπίστωσε ότι ορισμένα καρυκεύματα περιέχουν φυσικά αντιοξειδωτικά που μείωνουν τα ακρυλαμίδια κατά 40%, αν χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος των κρεατικών, ιδιαίτερα του μοσχαρίσιου.
«Το μαγειρεμένο βοδινό κρέας τείνει να αναπτύξει περισσότερα ακρυλαμίδια από άλλα είδη μαγειρεμένων κρεάτων όπως το χοιρινό και το κοτόπουλο.» είπε ο Smith. «Το μοσχαρίσιο κρέας φαίνεται να είναι το κρέας με τη μεγαλύτερη μεταλλαξιογόνο δράση και μπορεί να είναι η σημαντικότερη πηγή ακρυλαμιδίων στη διατροφή του ανθρώπου.»
Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι τα προϊόντα με βάση το κρέας μαγειρεμένο κάτω από 180 βαθμούς Κελσίου για λιγότερο από 4 λεπτά είχαν χαμηλά ή μη ανιχνεύσιμα επίπεδα ακρυλαμιδίων, ενώ αυξάνονταν με υψηλότερες θερμοκρασίες και περισσότερο χρόνο μαγειρέματος. Δεν είναι όμως σοφό να χαμηλώνουμε τόσο πολύ την θερμοκρασία μαγειρέματος.  Έτσι  λοιπόν τα αντιοξειδωτικά μπαχαρικά  μπορούν να  φανούν πολύ χρήσιμα στο να μπλοκάρουν τα ακρυλαμίδια πριν αυτά δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια του ψησίματος στις  υψηλές θερμοκρασίες που χρειάζεται για σωστό μαγείρεμα.
Η ερευνητική ομάδα του Smith διερεύνησε έξι μπαχαρικά – το κύμινο, το κόλιανδρο, το τζίντζερ, το δεντρολίβανο και το tumeric - και διαπίστωσε ότι τα τρία τελευταία είχαν τα υψηλότερα επίπεδα αντιοξειδωτικών που αναστέλλουν  τη δημιουργία των ακρυλαμιδίων,  με το δεντρολίβανο ως το πιο αποτελεσματικό.

Όλοι μας μπορούμε να επωφεληθούμε από τα μπαχαρικά ενσωματώνοντας τα στο καθημερινό  μας μαγείρεμα. Προηγούμενη έρευνα στο εργαστήριό του Smith έχει αποδείξει ότι ορισμένα εκχυλίσματα δεντρολίβανου, μπορούν να εμποδίσουν τον σχηματισμό ακρυλαμιδίων από 61% έως 79%. Παλαιότερες έρευνες του Smith έδειξαν επίσης ότι τα ταϋλανδικά καρυκεύματα μπορούν να αναστείλουν τον σχηματισμό ακρυλαμιδίων από 40% έως 43%.

Ο Smith είπε πως σε μελλοντική έρευνα στον τομέα αυτό θα εξετάσει αυτό που μπορούν να κάνουν οι μαρινάδες ή τα καρυκεύματα σε σκόνη για να εμποδίσουν τα ακρυλαμίδια όταν προστίθενται στο κρέας. Παλαιότερη έρευνά του έδειξε ότι το μαρινάρισμα σε μπριζόλες με ορισμένα βότανα, όπως το δεντρολίβανο και άλλα αντιοξειδωτικά μπαχαρικά μειώνει επίσης τα ακρυλαμίδια.

Μην "τσιγγουνεύεστε" λοιπόν τα μπαχαρικά στο μαγείρεμά σας. Δίνουν νοστιμιά στο φαγητό και δρούν ευεργετικά στην υγεία μας.  Η μόνη εξαίρεση βέβαια είναι σε περιπτώσεις  παθήσεων όπως π.χ ο έλκος στομάχου όπου τα μπαχαρικά απαγορεύονται...

Η σχετική έρευνα δημοσιεύτηκε στο Science Daily-18 Μαΐου 2010

0 Σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αφήσεις σχόλιο ή ερώτηση θα πρέπει να έχεις Google λογαριασμό.

Aσε το μήνυμα σου (όχι greeklish παρακαλώ) και θα το δημοσιεύσω μόλις βρω τον απαραίτητο χρόνο να το διαβάσω και να σου απαντήσω άμεσα. Μερικές φορές όταν το πρόγραμμά μου είναι φορτωμένο μπορεί να αργήσω να απαντήσω αλλά πάντοτε απαντώ σε όλα σας τα σχόλια.
Για να με διευκολύνεις και να έχω την δυνατότητα να απαντώ πιο άμεσα θα σε παρακαλούσα να μην κάνεις πολλές ερωτήσεις ταυτόχρονα σε ένα σχόλιο.

Για να να μην χάνεις απαντήσεις σε σχόλια μπορείς να κάνεις εγγραφή στο rss σχολίων

Για να διαβάσεις τα τελευταία σχόλια εκεί που ο αριθμός των σχολίων είναι μεγάλος πρέπει να κάνεις κλικ σε έναν σύνδεσμο κάτω από την φόρμα υποβολής σχολίων "φόρτωση περισσότερων". Εάν τα σχόλια είναι παρα πολλά θα χρειαστεί να κάνεις αρκετές φορές κλικ για να φτάσεις και να διαβάσεις τα τελευταία σχόλια. Επίσης φαίνεται πως το σύστημα σχολίων δουλεύει απροβλημάτιστα μόνο στον browser Mozzila.

Την μέρα που δημοσιεύω νέο άρθρο τα σχόλια είναι ελεύθερα για όλους.

Γυναικείο blog με θέματα ομορφιάς, προσωπικής φροντίδας, ευεξίας, υγιεινής διατροφής και fitness